Belgian Jazz Meeting 2015: enige indrukken

WP 002680
Foto: Jos Demol

In het weekend van 4 tot 6 september was Brugge de gaststad voor de (derde editie van de) Belgian Jazz Meeting. Dit driedaags event, een unieke samenwerking tussen Vlaamse en Franstalige partners, wordt mede mogelijk gemaakt dank zij de steun van de Vlaamse Gemeenschap, de Fédération Wallonie-Bruxelles, de Provincie West-Vlaanderen en de stad Brugge. Hoofdbedoeling is de Belgische jazzscene meer internationale bekendheid geven en het netwerk met zowel de Belgische als de buitenlandse jazzpromotoren versterken. Journalisten en concertprogrammatoren uit ruim 25 landen tekenden present op de afspraak, waarvan de logistieke ondersteuning door de equipe van De Werf vlekkeloos werd verzorgd. De gasten konden kennismaken met 13 Belgische jazzgroepen die zich via een korte showcase voorstelden. Tevens waren er 2 speciale projecten, op zaterdag een infomarkt met stands en tussendoor volop gelegenheid tot netwerken.

Dag 1

WP 002676
Foto: Jos Demol

Op vrijdagavond werden de genodigden in een tent voor De Werf vergast op (o.a.) Belgische friet en door een anarchistisch aandoende bende muzikanten die zichzelf KermeZ à l’est noemt, met aanstekelijke muziek onmiddellijk in de juiste stemming gebracht. Binnen in de zaal benadrukte master of ceremonies Roger De Knijf in zijn openingsspeech deze unieke samenwerking op vlak van muziek en gaf hij mee dat de 13 aantredende groepen uit 88 Vlaamse en 84 Waalse kandidaten waren geselecteerd.

LABtrio betrad als eerste het podium en bracht in de toegemeten tijd een mix van eigen werk (bv. ‘X’) en eigenzinnige covers (thema uit ‘Twin Peaks’, ‘Flashdance’). Het werd een overtuigende set en toen ik Anneleen Boehme zag soleren bekroop mij de gedachte hoe zonde het toch geweest zou zijn als zij inderdaad de bas aan de wilgen had gehangen, zoals ze even van plan is geweest. Overigens was eigenlijk STUFF geselecteerd, maar de groep was elders geboekt… enkel Lander Gyselinck was er dus een korte wijle bij in Brugge.

JF Foliesz’ Playground was voor mij de kennismaking met deze tot dan toe onbekende groep rond de klarinettist. Het viertal specialiseert zich in dit project in een mengeling van jazz, blues, klassieke en wereldmuziek en speelde composities als ‘Piramide’ en ‘Germination’. Op mij maakte in de eerste plaats pianist Casimir Liberski indruk.

Eve Beuvens Heptatomic by veerle vermeulen 04092015
Foto: Veerle Vermeulen

Na de passage op Jazz Brugge 2014 van Eve Beuvens Heptatomic was het uitkijken naar hoe de pianiste het er dit keer tijdens de toch eerder beperkt toemeten tijd zou afbrengen. Vrees bleek overbodig: de groep speelde hecht knappe versies van (o.m.) ‘La lettre du scribe à la Joconde’, ‘Les roses de Saadi’, en ‘Water Games’. Wat een evolutie heeft deze pianiste afgelegd sedert ze de cd ‘Noordzee’ afleverde! Een eerste hoogtepunt van de avond en de vraag rees dan ook of wat volgde nog dat niveau zou kunnen evenaren.

En helaas bleek die hoop ijdel tijdens de vierde showcase van de avond. Het trio rond saxofonist en fluitist Philippe Laloy heeft met ‘Kind of Pink’ een project opgezet rond de muziek van Pink Floyd; helaas nodigen de versies waarin hij o.m. ‘Breathe’, ‘Shine on crazy diamond’ en ‘Another brick in the wall’ had verpakt, weinig tot enthousiasme. Vrij slaapverwekkend optreden, de respons van het publiek omschrijven we als “eerder lauw”.

Gelukkig was er MikMâäk om dag 1 toch nog in euforie te laten eindigen. Deze “fine fleur of the Belgian and French musicians” en hun “organised chaos” – dixit De Knijf –overrompelden, als koste het hen nauwelijks moeite, de zaal met een selectie uit hun pas op het W.E.R.F.-label verschenen cd: ‘Tilt’, ‘Etoile de brume suspendue’, ‘Nine’ e.a. passeerden de revue. Het tweede hoogtepunt – zeg gerust: de hoogste piek – van de avond. Inmiddels was het twintig voor één in de ochtend...

Dag 2

bart maris brugge cgb 05092015 by katrien van remortelFoto: Katrien Van Remortel

Op zaterdag werd de actie verlegd naar Concertgebouw Brugge en werden de showcases verdeeld in een middag- en avondgedeelte. Voorafgaand aan het eerste concert en ook tussen de optredens door was er een speciaal project: muzikale duizendpoot Bart Maris die in de gang van de bovenverdieping een performance bracht samen met tal van oude en aftandse bandopnemers. Elke sessie van ‘LOOPS’ was uniek en dus waard meerdere keren te worden “beleefd”.

sabam price
Foto: Jos L. Knaepen

Nog voorafgaand aan de eigenlijke showcases was er de uitreiking van SABAM awards en die gingen resp. naar Antoine Pierre (“jong jazztalent”, 5.000 euro) die zijn prijs niet persoonlijk kon komen afhalen en Laurent Blondiau (“gevestigde waarde”, 10.000 euro).

Rawfishboys 05092015 by katrien van remortel
Foto: Katrien Van Remortel

Joachim Badenhorst en Brice Soniano kennen elkaar al van tijdens hun muziekstudie. De Rawfishboys zijn intussen Rawfishmen geworden, aldus Badenhorst die de hoop uitsprak dat ze zelfs als Rawfishgrandfathers nog samen zouden mogen musiceren. Het duo bracht een doorleefde doorsnede van hun repertoire en hun kunnen. Ontegensprekelijk een eerste hoogtepunt van dag 2.

p.-aerts-tinekepostma-DSC024436
n-loriers-DSC024407
Foto: Ferdinand Dupuis-Panther

Loriers-Postma-Aerts sloten het ochtendgedeelte af met werk uit de cd ‘Le peuple des silencieux’. The ‘leading lady of Belgian jazz’ en haar 2 kompanen – Tineke Postma recent winnaar van de Buma Boy Edgarprijs 2015 – vertolkten zeer fraaie versies van o.a. het titelnummer en van ‘Lennie knows’, opgedragen aan Lennie Tristano. Zeer mooi en lyrisch concert!

wie is dit
Foto: Jos L. Knaepen

Op het avondmenu stonden niet minder dan 5 showcases, waarvan de eerste werd verzorgd door Pierre de Surgères Trio. De pianist en zijn medemuzikanten speelden o.a. ‘Pericoloso’, ‘Crisis’, ‘HLM blues’ en ‘Xynthia’. Een onvergetelijke gebeurtenis werd dit niet echt, eerder een optreden dat te weinig kon boeien om aan het eind ervan naar méér te verlangen.

LGcollective
Foto: Jos L. Knaepen

Andere muzikale koek was LG Jazz Collective, de band rond gitarist Guillaume Vierset. De groep was oorspronkelijk opgericht voor een one-night project, maar de Belgische jazzwereld mag zich gelukkig prijzen dat deze formatie er na die ene nacht niet mee gekapt heeft. Erg goeie gitarist, een stevige blazerssectie waarin o.a. Jean-Paul Estiévenart en Steven Delannoye en aan het klavier bovendien Igor Gehenot.

deberengieren
fulcoottervanger
Foto's: Jos L. Knaepen

Tweede hoogtepunt van de dag werd stormenderhand bereikt door De Beren Gieren die hun naam waarlijk alle eer aandeden tijdens een set die bulkte van de energie en waarbij de jongens fraai hun eigen instrumenten combineerden met zelfgebouwde elektronica. Bovendien is humor voor hen geen vies woord en ruimen ze volop plaats in voor welgekomen gekte. Topklasse!

nordmann
Foto: Jos L. Knaepen

Voor wie na die in totaal al 5 showcases nog trek had in wat muziek, waren er om de avond af te sluiten nog 2 “staande” optredens. Het eerste was toevertrouwd aan Nordmann die een zeer luide en frontaal in het gezicht aankomende mokerslag uitdeelde met nummers uit debuut-cd ‘Alarm’. Black Flower mocht dat nadien nog eens overdoen en strooide gul met nummers uit het prachtige ‘Abyssinia afterlife’ waarbij frontman Nathan Daems eens te meer demonstreerde wat een geweldig (o.a.) saxofonist hij wel is en de aanstekelijke melodieën er voor zorgden dat de luisteraar enigszins de controle over lijf en leden leek te verliezen.

Zaterdag 5 september was een erg gevulde en vooral ook lange muziekdag: na het laatste optreden waren de wijzers van de klok al weer het middernacht’lijk uur voorbij gegleden.

Dag 3

Zondag (opnieuw in De Werf) was - zoals dat hoort op de dag des Heren – een bijzondere dag want de organisatie had enkele gasten uitgenodigd. Vlaams minister voor cultuur Sven Gatz bracht tijdens het welkomstwoord een boodschap die hoopgevend was want er in essentie op neerkwam dat er in het gesubsidieerde cultuurlandshap absoluut en zeker een plaats is voor jazz.

willy schnitzl 1
willy schnitzl 2
Foto's: Willy Schuyten

Volgde het tweede speciale project van de driedaagse, nl. SCHNTZL. Het duo (Bruggeling Hendrik Lasure en kompaan Casper Van De Velde) behoorde niet tot de geselecteerde groepen, maar mocht toch een showcase brengen en zo bewijzen hoe ver deze muzikanten al staan ondanks hun nog weinige jaren op de teller (resp. 17 en 19). Ze deden dat met verve: de vertolkingen van (o.a.) ‘De dame en het keun’, ‘Moon River’ (cover van de Henri Mancini klassieker), ‘Genster’ en ‘Tot hier was ik gekomen’ lieten er geen twijfel over bestaan dat de eerder dit jaar behaalde prijzen geenszins onterecht toegewezen werden.

Het duo was trouwens de enige groep in die 3 dagen wie de eer te beurt viel een bisnummer te mogen brengen!

2 ministersand a fantastic team
Foto: Veerle Vermeulen

Ook de Waalse minister van cultuur, Joëlle Milquet, was naar Brugge afgereisd om de laatste dag van de Belgian Jazz Meeting mee te maken. Zij benadrukte in een kort woord dat deze driedaagse een waar voorbeeld is van samenwerking tussen de 2 gemeenschappen van dit land. Na haar kwam nog een derde spreker, vertegenwoordiger van een bedrijf dat een (nog te verschijnen) rapport heeft gewijd aan wat Belgische jazz (niet) is en welke de verhouding is tot en de overeenkomsten zijn met de jeugdcultuur.

secrets willy 1a
secrets willy 1b
secrets willy 1c
secrets willy 1d
Foto's: Willy Schuyten

Gelukkig had de muziek het laatste woord, meer bepaald in de vorm van het project ‘Secrets’. Een samenwerking tussen Michel Massot, Tuur Florizoone, Marine Horbaczewski en sopraan Claron McFadden die vooraf anoniem ingezonden geheimen en wensdromen hebben gesprokkeld. Korte vertellingen, nu eens sterk ontroerend, dan weer hilarisch, werden telkens met zeer veel zeggingskracht en expressie gebracht door McFadden en van passende muziek voorzien door het befaamde trio dat eerder al fraaie werkstukken afleverde. Hoewel nog een try out, liet de muziekvoorstelling zelfs in deze nog niet geheel uitgewerkte versie alvast het beste vermoeden voor de JazzLab tournee die eind september van start gaat.
Tijdens de verzorgde (veel meer dan) lunch achteraf kon men enkel samen met Roger De Knijf hopen dat de BJM 2015 het beoogde resultaat zal mogen behalen, zijnde binnen afzienbare tijd véél namen van Belgische jazzmuzikanten op affiches voor concerten en festivals in het buitenland.

secrets willy 2
secrets willy 3
Foto's: Willy Schuyten

Paul Godderis

 


Logo

 

Upcoming

No current events.

 

clemenscom logofp

 

WerfrecordsLogo-300
werf-algemeen
vkh logo zwart


Special thanks to our photographers:

Henning Bolte
Cedric Craps
Christian Deblanc

Koen Deleu

Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn

Stefe Jiroflée
Jos L. Knaepen
Jacky Lepage

Nina Contini Melis
Arnold Reyngoudt
Willy Schuyten
Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Guy van de Poel
Cees van de Ven
Marie-Anne Ver Eecke

Jan Vernieuwe

and to our writers:

 

Henning Bolte
Ferdinand Dupuis-Panther
Paul Godderis
Jean-Pierre Goffin
Claude Loxhay
Herman te Loo
Iwein Van Malderen