Casimir Liberski inviteert Mark Shim en Tyshawn Sorey in Bravo Bxl, Brussel 16/08/2014

Bravo BXL zette zich in een paar maanden tijd op de Brusselse jazzkaart. De bruisende Dansaertstraat ligt vlakbij, de sfeer is internationaal en het interieur van Bravo BXL straalt ongedwongenheid uit. Als er dan ook nog een kelder blijkt te zijn waarin een vleugelpiano staat, was het niet verwonderlijk dat er concerten gegeven zouden worden. Een aantal betere Belgische musici vonden vlug de weg naar Bravo BXL, evenals de grote Joelle Léandre die in juni voor een vol huis zorgde. 

Ook voor het concert van Casimir Liberski + guests liep de kelder van Bravo BXL meer dan aardig vol. Liberski is een Belgische pianist die heen en weer pendelt tussen België en de USA, waar hij aan het Berklee College of Music studeerde en samenwerkte met o.a. Charnett Moffett en Deonardo Coleman. Twee Amerikaanse vrienden van Liberski waren op doorreis in België, om samen met Vijay Iyer op Jazz Middelheim een fel gesmaakt concert te geven. Een ideale gelegenheid om hen als special guests uit te nodigen voor een concert in Brussel.

DSC 6435 v1kleinDSC 6442 vklein1Het concert begon met rustig pianospel van Liberski, Mark Shim blies lange lijnen op tenorsax die bijna klonken als gestreken bas en Tyshawn Sorey kleurde impressionistisch in op drum. Die rustige sfeer ging bijna ongemerkt de andere kant uit als Shim een melodielijntje neerzette, Sorey’s spel hoekiger werd en Liberski een versnelling hoger schakelde. Die spontane overgang naar verschillende sferen leek een handelsmerk van deze groep. De lange nummers leken daardoor ook meer op suites met referenties naar jazz, impro, hip hop, hedendaagse klassieke muziek, drum’n bass en klonken soms als funky kamermuziek. Een eenzame standard en een nummer van Monk werden handig in het repertoire binnengesmokkeld.

DSC 6419 vklein1DSC 6424 v1kleinDSC 6433 v1kleinTyshawn Sorey klonk op het grote podium van Middelheim bij Vijay Iyer al indrukwekkend, in een kleine locatie klonk zijn klasse nog indringender. Mark Shim speelde onderkoeld energiek, een beetje ingehouden maar net daardoor zo intens. Mee door het gebruik van handige rifjes op sax werd de bassist, die er in dit trio niet was, overbodig hoewel de groep soms met de energie van een indie rockband tekeer ging. Liberski etaleerde zijn veelzijdigheid en zijn wendbaarheid. Of hij nu een delicate passage speelde met oog voor detail of woest tekeer ging en met de onderarmen op het klavier beukte, het werkte allemaal en klonk muzikaal. Als deze pianist nog niet onder de radar van het publiek kwam, zal dit vooral te maken met het feit dat hij de afgelopen jaren New York als biotoop had. Het trio klonk dan ook als een New York Trio, muzikaal op het scherp van de snee doken ze met een vanzelfsprekende zelfverzekerdheid het muzikale labyrint in.

DSC 6343 v1iets groter
Iwein Van Malderen – foto’s © Cedric Craps
Dit artikel verschijnt ook op draaiomjeoren.com

 


Logo

 

Upcoming

No current events.

 

clemenscom logofp

 

WerfrecordsLogo-300
werf-algemeen
vkh logo zwart


Special thanks to our photographers:

Henning Bolte
Cedric Craps
Christian Deblanc

Koen Deleu

Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn

Stefe Jiroflée
Jos L. Knaepen
Jacky Lepage

Nina Contini Melis
Arnold Reyngoudt
Willy Schuyten
Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Guy van de Poel
Cees van de Ven
Marie-Anne Ver Eecke

Jan Vernieuwe

and to our writers:

 

Henning Bolte
Ferdinand Dupuis-Panther
Paul Godderis
Jean-Pierre Goffin
Claude Loxhay
Herman te Loo
Iwein Van Malderen